Surat Terbuka TG Nik Aziz Kepada Agong

Menteri Besar Kelantan menulis surat terbuka kepada Yang di- Petuan Agong bagi menyatakan penghargaannya terhadap keprihatinan baginda yang mendengar keluh kesah rakyat dalam menuntut agar pilihan raya diadakan secara bersih dan adil.

Nik Aziz menulis surat tersebut sebagai respon kepada tindakan banginda yang membuka jalan penyelesaian disaat keadaan semakin huru hara disebabkan provokasi keterlaluan kerajaan pemerintah sehingga menggunakan Ordinan Darurat bagi mengekang himpunan aman rakyat, Sabtu ini.

Patik mendengar khabar berita bahawa pihak Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil telah diberi ampuni untuk menghadap Tuanku pada pagi ini dan menyembahkan tuntutan-tuntutan ke arah memastikan perjalanan pilihan raya yang lebih bersih dan terjamin ketelusannya.

“Patik juga dimaklumkan bahawa pihak penganjur telah dinasihatkan agar tidak mengadakan perarakan di tempat terbuka dan memindahkannya di tempat yang tertutup seperti stadium bagi menjamin perjalanan yang aman dan tidak mengganggu ketenteraman awam.


“Justeru, patik ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah di atas keprihatinan Tuanku terhadap kehendak rakyat untuk merasai keadilan melalui sistem demokrasi yang telah dijamin dalam Perlembagaan Malaysia,” kata Nik Aziz dalam surat terbukanya yang disiarkan oleh Harakah Daily hari ini.


Baginda sebelum ini bertitah agar himpunan itu dipertimbangkan semula, walaupun niat asalnya adalah baik. Namun baginda lebih khuatir akan nasib rakyatnya yang berdepan dengan risiko keselamatan.


Justeru baginda bertitah, agar diadakan kerajaan pemerintah mengadakan rundingan seikhlas hati dengan penganjur Bersih 2.0 agar segalanya berjalan dengan lancar dan aman.

Bginda juga menasihati Perdana Menteri, Najib Razak agar memulihkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan dan mengelakkan rakyat daripada memusuhi kerajaan pemerintah dalam apa sahaja alasan sekalipun.


Titah itu membawa kepada sekretariat Bersih 2.0 mengadap baginda dan memutuskan untuk bertolak ansur dalam hal ini sebelum memutuskan himpunan itu akan diadakan di Stadium Merdeka.


Baginda juga dilaporkan perkenan menerima kunjungan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Ia dilihat kali pertama penganjur satu-satu perhimpunan terbuka mengadakan pertemuan dengan Istana Negara dan membawa kepada jalan penyelesaian.

Nik Aziz dalam surat terbuka itu turur menekankan betapa sebarang pertukaran pucuk kepimpinan tertinggi negara yang tidak melalui sistem pilihan raya yang bersih dan adil akan membawa kepada kemurkaan rakyat marhaen.


Beliau menambah, YDPA juga umpama “ibubapa tempat rakyat yang terdiri dari pelbagai kefahaman politik mengadu keluh kesah.”



“Semoga Tuanku dan Permaisuri terus dilindungi Allah s.w.t. dan terus berperanan sebagai payung yang menaungi seluruh rakyat jelata... di bawah naungan Kaabah, patik dengan penuh rasa kasih dan sayang berdoa semoga Tuanku dan Permaisuri dilimpahi rahmat oleh Allah s.w.t.,
” kata Nik Aziz. -tvsnews

2 comments:

  1. entah apa yg ditakutkan oleh kerajaan!

    ReplyDelete
  2. @teratai Kerajaan takut kalah dlm pilihanraya yg akan dtg tu agaknya...tak abis2 memburukkan BERSIH di Tv

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...