Honda Malaysia Panggil Balik Ribuan Kereta Honda City, Jazz

23,636 Honda City, Jazz dipanggil balik

KUALA LUMPUR: HONDA Malaysia Sdn Bhd memanggil balik 23,636 unit kenderaan jenama itu bagi menggantikan ‘lost motion springs’ dan ‘retainers’ yang menjadi punca enjin berbunyi bising dan berpotensi menyebabkan ia terhenti.

Ketua Eksekutif dan Pengarah Urusannya, Yoichiro Ueno, berkata daripada jumlah itu, 21,956 unit membabitkan model City keluaran 2009 dan 1,680 unit lagi model Jazz keluaran 2009 dan 2010.

Bagaimanapun, beliau berkata, model Honda yang dijual dalam pasaran ketika ini tidak terbabit berhubung masalah berkenaan.

Honda tarik ribuan kereta
Perusahaan automatif Jepun, Honda mengumumkan menarik hampir 700 ribu unit kereta keluannyanya di seluruh dunia akibat komponen yang cacat.

Masalah ini terkait dengan pegas yang mungkin menyebabkan enjin tidak lancar.

Honda menyatakan belum ada laporan mengenai kecelakaan akibat cacat komponen mesin ini.

Wartawan BBC Roland Buerk di Tokyo melaporkan Honda menyatakan sebahagian besar dari 693,000 kereta keluarannya yang ditarik beredar di Asia, tapi kenderaan yang mengalami cacat komponen itu juga dijual di beberapa bahagian lain dunia.

Produk kereta Honda yang ditarik adalah Freed, Fit yang juga dikenal sebagai Jazz di beberapa negara, dan City.

Perusahaan Jepun itu menyatakan pihaknya perlu memperbaiki komponen pegas di mesin yang suatu ketika mungkin bengkok atau patah.

Pegas bermasalah tersebut menimbulkan suara mesin yang aneh dan dalam kes paling serius, komponen tersebut boleh menyebabkan kereta terhenti.

Honda menyatakan telah menerima ratusan aduan dari pengguna.

Sebahagian besar pengaduan itu dilaporkan oleh pengguna di Jepun sendiri. -BBC-

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...