Bob Lokman Hapuskan Khurafat "Masuk PAS Jadi Miskin"

Penyertaan Bob Lokman, selebriti tanahair yang sentiasa mencuit hati para penonton dan pendengar merupakan menjelas satu sikap kebenranian beliau untuk memberitahu kepada semua bahawa "rezeki manusia itu ditentukan oleh Allah s.w.t. bukan oleh kerajaan atau makhluk Allah yang lain".

Tatkala ramai yang terpinga-pinga dan khuatir jika periuk nasi mereka terjejas jika menyokong PAS atau parti komponen Pakatan Rakyat lantaran takut jika berbuat demikian akan menyebabkan mereka digam dan dihalang dari media massa perdana seperti radio dan stesyen televisyen, Bob Lokman tidak memperdulikan itu semua kerana keyakinan beliau bahawa bukan manusia lain yang menentukan rezeki kita di atas dunia ini.

Sepastinya bukan calang-calang orang yang boleh berkeyakinan sedemikian. Ia satu ujian untuk seorang artis terkenal sepertinya. Tetapi apabila hati telah penuh dengan kecintaan kepada kebenaran, ia tidak dapat disembunyikan sekalipun selama ini ramai para artis yang telah melihat kebenaran tersebut cuma beliau berani untuk menyatakan secara terbuka seperti yang dilakukan oleh Bob Lokman kelmarin.

Allah - sebagai Ar-Razak (pemberi rezeki), tidak ramai yang meyakininya, jika ada yang yakin, tidak ramai pula yang mampu membuktikannya melalui tindakan.

Bob Lokman akhirnya dapat menembusi dinding kelemahan jiwa itu. Untuk terus dengan lantang membebaskan dirinya dari "khurafat" yang dipegang oleh ramai manusia lain termasuk kadang kalanya oleh para ugamawan sendiri, para ustadz dan mereka yang berpengetahuan agama sekalipun, yang khuatir dan takut untuk bersama PAS lantaran takut "kemiskinan" akibat dibuang kerja, ditukar, diturunkan pangkat, dipulau, disisih, tidak mendapat projek atau apa juga tekanan jika menyertai PAS.

Syaitan sentiasa cuba menghalang manusia daripada memahami kebesaran dan kekuasaan Allah yang sebenarnya. Allah menerangkan tentang bahaya ini di dalam al-Quran seperti berikut: "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui." (Surah al-Baqarah ayat 168-169)

Usaha utamanya ialah untuk menakutkan manusia ialah dengan dengan kemiskinan iaitu jika tidak bersama "mereka", maka kita akan menjadi miskin.

Mereka tidak sedar bahawa semuanya di bawah kawalan Allah, dan tiada siapa yang boleh menghalang sebarang kebaikan yang Allah kehendaki.

Membebaskan diri dari belenggu pemikiran syaitaniah yang menakut-nakutkan manusia dengan kemiskinan ini merupakan satu sikap jati diri yang perlu ada bagi setiap ahli jemaah.


Syaitan menjanjikan (menakut-nakut) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir), sedang Allah menjanjikan untukmu keampunan daripada-Nya dan kurnia. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.
(Surah al-Baqarah ayat 268)


foto ehsan demokrasi93




-greenboc-

1 comment:

  1. bukan calang-calang orang..susah nak cari orang macam dia sekrang ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...