Marang (Terengganu) Dilanda Ribut

Marang - Penduduk dan peniaga tepi jalan sepanjang lima kilometer bermula di Kilometer 30 hingga 36, Jalan Kuala Terengganu ke Kuantan di Kampung Kuala Tengah, Pulau Kerengga di sini, gempar apabila hujan ribut luar biasa melanda kawasan itu.

Dalam kejadian selama 15 minit bermula jam 6.45 hingga 7 malam kelmarin, ia dianggap penduduk setempat sebagai luar biasa dan terburuk sejak 60 tahun lalu, apabila sebuah rumah, sebuah surau, dan deretan gerai buah-buahan rosak teruk dihempap pokok manakala atap diterbangkan angin.

Malah ratusan pokok tumbang di sepanjang lima kilometer jalan Kuala Terengganu ke Kuantan itu turut merosakkan pagar Penjara Marang, selain menyebabkan berlaku gangguan bekalan elektrik dan gangguan lalu lintas.

Seorang mangsa, Mamat Ibrahim, 60, berkata, keluarganya berdepan pengalaman dan saat paling menakutkan sejak empat tahun tinggal di kampung itu ketika melihat satu persatu atap rumahnya diterbangkan angin semasa berada di luar rumahnya.

“Saya bergegas berlari memasuki kedai tidak jauh dari rumah, sementara isteri yang berada dalam rumah mencari tempat selamat untuk anak dan cucu kami berlindung dari ancaman angin kencang itu,” katanya ketika ditemui di sini, semalam. -SH

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...