Kejayaan: Kebangkitan Selepas Kejatuhan dan Kemusnahan


Ramai yang melihat kejayaan adalah apabila kita berjaya mencapai sesuatu dengan mudah, tenang dan tanpa halangan. Sedangkan umum juga tahu, untuk mencapai sesuatu kejayaan yang hebat, usaha dan kerahan tenaga juga perlu hebat.

Lihat sahaja kejayaan dakwah rasulullah saw, betapa hebat usaha, gerak kerja, strategi, tenaga, bahkan nyawa turut terkorban. Tentunya sebelum mencapai kejayaan, rasulullah saw dan para sahabat mengalami naik turun, kejatuhan, kemusnahan dan kekalahan. dan bagaimana rasulullah saw bangkit semula dengan penuh bertenaga selepas itu untuk terus berjaya di dunia dan akhirat.

Marilah bersatu padu dan bekerjasama dalam kebangkitan perpaduan ummah di seluruh dunia.


In this combo of two photos, damaged houses stand amid debris swept away by tsunami March 23, 2011, top, while those debris are almost cleared in the same area June 3, 2011 in Miyako, Iwate Prefecture, northeastern Japan.

وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬‌ۚ يَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥۤ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ سَيَرۡحَمُهُمُ ٱللَّهُ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ۬

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Surah At-Taubah 9: Ayat 71)

Sumber : iluvislam.com

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...